Spindelmannen intar vårt hem

I veckan hade barnen här hemma ritat med tuschpennor. Medan jag skulle hjälpa Isak ett tag och stod med ryggen mot bordet hade Emilia ritat på frysen, det tog jag bort (älskar våtservetter, gärna i kombination med fönsterputs). När jag vänder mig om har Verner ritat på bordet.

Nå, vi ringer till min bror på kvällen och säger grattis på födelsedagen.
Då berättar Verner:
Det var Spindelmannen som ritade på bordet. Nu är han i fängelse. Han är arg och har en flyktväg.

Så bara så ni vet det: När det målas någonstans hos oss så är det INTE barnen utan Spindelmannen!!!
 
image59

Matteburkar

Idag har jag letat lite material som jag och Isak kan jobba med vad gäller att räkna.
Han älskar matematikutmaningar och just nu håller vi på med multiplikation, det vet han dock inte då vi frågar honom så här:
Hur mycket är fyra stycken tvåor?
Hur mycket är fem stycken sexor?

Med tiden ska jag byta ut stycken mot gånger....

Nå när jag letade material så hittade jag något som hette Matte på burk. Man kunde köpa 12 burkar med matteuppgifter.
Boken heter Matte på burk
En arbetsmetod för förskolan
 och är skriven av Annika Thisner.
http://www.internetbokhandeln.se/matte-pa-burk-annika-thisner-9125070037/bok/9789125070037/
Detta tog jag fasta på och använde deras tips till att fixa eget material. Mina burkar kommer innehålla ungefär samma saker men jag försöker göra egna uppgifter till burkarna.
Jag håller nu på att hitta på rituppgifter, lekar och sånger till varje burk. Sen ska jag fila lite mer på frågorna också,

Så här långt har jag kommit i skrivande stund:


Matteburkar

1; En klocka - tid

  • Leta efter klockor i barnens omgivning och prata om vad man har en klocka till.
  • Hur ser en klocka ut? 
  • Hur många siffror har klockan?
  • Hur många visare har klockan? Hur går visarna (snabbt/ sakta) ?
  • Hur många prickar är det mellan siffrorna?
  • Vilken tid äter vi lunch?
  • Vad hinner man göra på en timme? En halvtimme?
  • Rituppgift: Rita/gör en klocka. De små barnen kan rita cirklar och ev. klippa ut.
    Rita siffror.

2, Två pappersdockor - kroppen 

  • Vad kan man använda kroppen till?
  • Vad gör man om man inte kan använda en hand/ fot/ ögonen?
  • Vilka olika handikapp känner ni till?
  • Rituppgift: rita händer, fötter
    Använd tex händer och en fot för att göra en älg, en hand för att göra en tomte.
    Rita en sihuett - sätt barnen vid väggen, lys med lampa/ overhead och rita silhuetten på ett svart papper. Klipp ut.
  • Lek: Sista paret ut, knyt fast barnen två och två vid fötterna och låt dem springa/ gå en bana (för att förstå att det är svårt när en kroppsdel inte funkar).
  • Sång Honky tonk; huvud, axlar knän och tår.

3; Tre plastspindlar -

  • Hur många ben har olika djur?
  • Hur många ben har spindlarna per sida?  Samtala om hälften.
  • Hur många barn behöver det vara för att få lika många ben som en spindel? Prova.
  • Rituppgift: Rita spindlar, pyssla insekter av papptallrikar och piprensare.
  • Utelek: samla kottar och bygg kottspindlar.
  • Sång; Imse Vimse spindel
  • Sång: Mel: Jag fångade en räv en dag.
    Spindelmor har 8 ben, 6 har mamma myra, kossan betar gräs på äng och kliver fram på 4. MEN du har bara 2 men springer fort ändå!!!

4; Fyra plånböcker med låtsaspengar och plastade affärsvaror - handla

  • Hur många kan handla i affären?
  • Hur mycket pengar finns i en av plånböckerna?
  • Hur mycket har alla plånböcker tillsammans?
  • Vad kan man köpa om man är ensam i affären?
  • Vad kan man köpa om man handlar tillsammans?
  • Rita: rita pengar.
  • Lek: Lek affär med en vuxen som står i kassan.
  • Tingelinge ling nu tåget går;

5; Fem kulor med olika storlek, material och vikt

  • Prata om störst och minst. Lägg kulorna i storleksordning.
  • Låt barnen gissa vilken som väger mest och vilken som väger minst. Sen får barnen känna på kulorna och tillsammans lägger ni kulorna i ordning med den lättaste först.
  • Prata om vad som gör att något väger lite eller mycket, dvs materialet.
  • Lek: Låt barnen ställa sig på led med olika kriterier; tex kortast till längst, yngst till äldst.
    Blåsa bomull - ställ barnen vid ett bord och så ska de blåsa en bomullstuss över den andres kant.
    Utelek: Låt barnen hämta något som är lätt, tungt, stort, litet, runt, osv... 

6 - Sex stycken tärningar

  • Prata om former: tärningarnas sidor är kvadrater, hela tärningen är en kub. Ser ni några kvadrater i rummet? Vet ni något mer som är kuber?
  • Lägg tärningarna så de visar nummerordning från 1-6
  • Hur många sidor har en tärning?
  • Hur sitter prickarna för respektive siffra?
  • Slå två tärningar och lägg ihop antalet prickar.
  • Hur mycket är 2 stycken 3:or? 3 stycken 4:or? Låt barnen se och räkna.
  • Rituppgift -  mattesagor. De yngsta kan rita kvadrater.
    De äldre kan rita sidan på några tärningar och addera summan som de ritat.

7; Kort med dagarnas namn

  • Hur lång är en vecka?
  • Vad gör man de olika dagarna? På dagis eller hemma.
  • Vad är det för dag idag? Imorgon? Igår?
  • Sång: Måndag gör jag ingenting.

8; Fyra par av något (vantar)

  • Hur många är det i burken?
  • Hur många behöver en person för att hålla sig varm?
  • Hur många personer räcker det till?
  • Vad finns det mer som man behöver man köpa eller använda i par?
  • Ramsa:
    Varje vante har en vän,
    ingen vill va ensammen.
    Vantar vill va två och två,
    kan du hitta paren då.

9; Nio tårtljus - födelsedagar och datum

  • Hur många ljus ska det vara på din tårta?
  • Hur många är fem år? Tre år?
  • Hur många ljus ska det vara om ni räknar 3 barns ålder? Hela gruppen?
  • När fyller vi år? Vad är det för månad och datum?
  • Vilken årstid är det när du fyller år?
  • Vilken månad är det idag?
  • Hur många månader går det på ett år?
  • Årets årstider
  • Rituppgift: Gör en stor cirkel som delas in i 12 tårtbitar. Skriv månaderna i varje tårtbit och färglägg dem med 4 olika färger - en för varje årstid. Rita en bild som passar årstiden.
    De små behöver mycket hjälp här men de kanske kan rita snögubbar och blommor som klistras fast på ett färdigt "hjul".
  • Sånger: Januari börjar året, februari kommer näst + andra som passar årstiderna

10; Tio fjädrar - vikt

  • Vad väger mycket och vad väger lite?
  • Varför kan 10 fjädrar väga mindre än 5 stenar fast fjädrarna är dubbelt så många?
  • Vilka saker tror ni kan flyta i vatten?
  • Hur känns fjädrar mot kinden?
  • Vilka saker har fjädrar?
  • Rituppgift - rita påskris med fjädrar, Rita en indian. Klistra ev. fast fjädrar på teckningarna.
  • Sång: 10 indianer - barnen lär sig räkna till tio

Det ska börjas i tid

Idag kom Henrik hem efter att ha hämtat barnen från dagis och säger:
- Verner har skaffat flickvän.

Verner leker massor med en tjej som heter Cajsa, jag tror att de är ungefär lika gamla och de har alltid gillat att leka samma lekar eftersom Verner gärna är i dockvrån. Nu fick vi höra att de hämtar varann till lek och personalen sa att Verner har fått en flickvän.
Fniss, inte trodde jag att man som mamma redan skulle höra såna saker.
Att denna Cajsa ska bjudas hit hem och leka tycker Verner är självklart!
image55

Vi har badat i nya badkaret!!!

Äntligen är badkaret på plats, det var inte så lätt att fixa.
Hela familjen har iaf provbadat och det var så mysigt så - ja vi badade inte alla på en gång utan lite då och då har vi badat.
Verner är nästan arg de dagar han inte får bada och en morgon sa han:
- Vill gå simbassängen.
- Nej, vi kan inte åka till simbassängen idag, de har inte öppet heller.
- Men, där uppe! fortsatte lillkillen.

Jo, det är nästan som en simbassäng för oss. Stort så det förslår, bubbel och radio och även en telefonfunktion som man kan svara i. Den kopplades in idag...

image50

image51

Jag är så nöjd med vårt nya badrum!
Vi har fixat det precis så som vi vill ha det och det är så fint.
Kolla här:
image52

image53

Mellan badkaret och toalettstolen ska vi sätta upp ett högskåp - lite psykologiskt så att man inte badar i toaletten =)
Mitt emot toalettstolen är handfatet...
image54

RSS 2.0