Döden

Nu har Isak börjat fundera på döden på allvar.
Vad händer när man dör? Vart kommer man?
Vi har pratat om att alla dör när de är gamla nog (ingen ålder är sagd, jag vågar inte lova honom att jag lever länge eftersom man faktiskt inte vet vad som händer).

Igår när Isak skulle somna så klarade han inte av det utan sa att det inte funkade fastän han blundade och försökte. Vi sa att han inte skulle tänka på att sova utan bara slappna av och låta det få ta lång tid (ibland är han stressad över att han inte somnar direkt och då hjälper det att han vet att det får ta tid).
Han kom dock upp lite senare och storgrät.
- Mamma, jag vill inte vara ensam. Hur ska jag klara mig då?
Nu förstod jag att vår diskussion om döden kommit tillbaka och vi hade pratat om att jag skulle dö en dag.
Jag förklarade att han kommer klara sig eftersom han antagligen är vuxen och kanske har egna barn då. Jag skulle vara farmor till barnen och Isak skulle bo någon annanstans iaf.

- Men var bor de då? Och vad heter deras mamma?
Här fortsatte jag med att säga att jag inte får bestämma vad barnens mamma heter, utan att han själv ska bestämma vem han vill leva med när han blir stor.
Svaret accepterades.

Henrik och jag berättade att vi var mer än 30 år när vi träffades och att vi inte visste innan att det skulle bli vi som var Isaks föräldrar. Vi jämförde med hur gamla våra föräldrar är och gammelmormor som är 85.
Nu lugnade Isak sig mer och så sa han:
- Men hur ska de veta vem du var då? Hur ska de komma ihåg dig?
- Henrik berättade att det som finns i minnet kan inte tas ifrån en, sen pratade vi om fotografier och att om man har kort på folk så kommer man ihåg dem bättre.
- Har vi kort på er? var ju en naturlig följdfråga.
- Jajamensan, det finns kort på oss.
- Finns det kort på morfar?
- Jodå, vi har kort på morfar, men eftersom han och mormor snart kommer till oss så kan du själv få ta kort på dem också. Imorgon ska vi träffa farmor och farfar också och då får du ta kort på dem så har du kort på alla och kan minnas vem du vill.

Efter detta blev Isak lugn och somnade till slut bredvid oss i soffan....
Korten som han tog???
De kommer att publiceras här snart.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0