Barnens farfar har fyllt 70

I lördags fyllde barnens farfar 70 år och det firades med vänner och familjen.
Av oss fick farfar, som inte ville ha något alls, en julgrupp som Isak arrangerat, ängel och två tomtar som barnen gjort och så fick han pepparkakor som varje år.
När vi börjat äta läste jag en dikt som jag skrivit:


Varje december samlar BeGun's oss
för att träffas och äta gott i vänners lag.
Även i år (-07) vi slitit oss loss
men denna gång är det en speciell dag.


Vi vill fira att Bengt fyller 70 år
med pompa, ståt, massa blommor och blader
Han är en stor person i familjen vår
Vad vi tycker sägs i följande rader


Bengt syns när han i affären arbetar
han är lagerchef, hustomte och kassör
men i kassan han mot tekniken stretar
Datorer är inget han sitter framför


Annars kan han ringsekreterare va'
om han inte själv i ringen har en hund,
då får han ordning på placeringar ha
men här kommer barnens sanningar en stund.


Vi frågade Isak vad farfar kan bra
Svaret var tydligen lätt, det kom fort
Att sitta i soffan och titta på teve
är något som det största intrycket gjort


Han sköter om hundar, sa Alexandra
det tycker jag att farfar klarar bra
Hundar och Bengt går fint bredvid varandra
han håller i dem så de inte kan dra.


Verner påstår att hans farfar kan trolla
men det är nåt vi andra aldrig har sett.
Kan han mena att Bengt kartor kan kolla
och berätta vad som förr i tiden har skett?


Johan sa: farfar är bra på att bära.
Jag tror han menar att farfar är jättestark.
Det känns tryggt att vara farfar nära
när man lyfts högt och benen inte når mark.

Vad vet vi mer om vad han brukar göra?
Man ser ofta Bengt med en bok i sin hand
och kör han bil vill han på något höra.
Vi vet han drömmer sig bort till annat land.


För det han lyssnar och ser på allra mest
på engelska landsbygden sin handling har
Han är uppenbart vid omgivningen fäst
och vi vet att Bengt gärna till England far.´


Bengt är älskad av oss på olika sätt
som hans svärdotter, barn, barnbarn och fru.
Därför kändes denna dikt alldeles rätt
En liten uppskattning från oss alla nu.

Det var mitt sätt att visa vad jag tycker, jag brukar alltid skriva en dikt eller sång till jubilaren om det är en jämn födelsedag.
Barnen ville också visa sin farfar vad de kan och de ville därför sjunga. Vi frågade barnens kusiner om de också ville vara med, men det var det bara Johan som ville. De 4 barnen sjöng "Blinka lilla stjärna" för alla församlade - med tanke på att de är 2 , 3,5  , 4 och 5 år gamla så var det roligt bara att de vågade .....

Här är vad farfar fick ( de två tomtarna och ängeln längst till vänster är hans presenter).
image45


 


Kommentarer
Postat av: Nini

Så fint!Jag brukar också försöka få ihop något rim. Det brukar bli uppskattat..

2007-12-15 @ 12:15:34
URL: http://nini.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0